Statystyki eksperymentalne
Cel 11 - Zrównoważone miasta i społeczności

11.2.1 Odsetek ludności z dogodnym dostępem do środków transportu publicznego




<- Mapa wskaźnika. Wybierz miasto

Dane dotyczą 2020 r.

Interpretacja wskaźnika

Wskaźnik prezentuje jaki odsetek mieszkańców miasta miał dogodny dostęp do przystanków transportu publicznego w 2020 r. Za dogodny dostęp uznano taki, w którym przystanek znajduje się w odległości 500 m pieszo od miejsca startowego.

Znajdziesz tu zestaw wskaźników kontekstowych, dla których źródłem danych są oficjalne statystyki GUS. Zadaniem wskaźników kontekstowych jest uzupełnienie wyników statystyk eksperymentalnych, pogłębienie informacji na temat monitorowanego zjawiska oraz zapewnienie wsparcia w ocenie postępu w realizacji zrównoważonego rozwoju.

Dynamika zmian liczby ludności w 2023 r. (rok 2015=100)
Grafika przedstawiająca plik csv
Gęstość zaludnienia (osoby/km2)
Grafika przedstawiająca plik csv
Krajowe linie regularnej komunikacji autobusowej
- miejskie (km)
Grafika przedstawiająca plik csv
Czynne przystanki autobusowe (z trolejbusowymi) i tramwajowe na 10 km2 w 2023 r.
Grafika przedstawiająca plik csv
Długość buspasów na 1000 km2 (km)
Grafika przedstawiająca plik csv
Drogi dla rowerów na 10 tys. km2 (km)
Grafika przedstawiająca plik csv
Liczba parkingów Park & Ride w 2023 r.
Grafika przedstawiająca plik csv

Jak obliczono wskaźnik?

W celu obliczenia wskaźnika zrealizowano następujące etapy:

Grafika ludzika

1. Z bazy PRG (Państwowy Rejestr Granic) wyznaczono granice administracyjne miast.

2. Z bazy BDOT10k wyznaczono przystanki transportu publicznego na terenie miast i sieć dróg, po których mogą poruszać się piesi.

3. Dokonano analizy przestrzennej dogodnego (nieprzekraczającego 500 m pieszo) dostępu ludności w miastach do środków transportu publicznego.

4. Wyznaczono 100-metrowy bufor dla tras dojścia do przystanków transportu publicznego.

5. Obliczono liczbę ludności z dostępem do przystanków transportu publicznego w odległości do 500 m pieszo (na podstawie WorldPop). Określono wskaźnik dostępności do przystanków transportu publicznego w odległości do 500 m (11.2.1).

Szczegółowa informacja nt. obliczeń dokonanych w oparciu o metodologię ONZ, znajduje się w metryce wskaźnika.

Jakie źródła wykorzystano do obliczenia wskaźnika?

Wskaźnik został obliczony w oparciu o metodologię wskaźnika zaproponowaną przez ONZ za pomocą danych z trzech źródeł: dwóch baz prowadzonych przez GUGiK (BDOT10k i PRG), a także z bazy WorldPop.

Grafika mapy

Baza Danych Obiektów Topograficznych (BDOT10k) to wektorowa baza danych zawierająca lokalizację przestrzenną obiektów topograficznych wraz z ich podstawową charakterystyką opisową, odpowiadająca w szczegółowości tradycyjnej mapie topograficznej w skali 1:10000. Baza zawiera informacje o rodzaju i kategorii dróg, rodzaju nawierzchni drogi, a także o obiektach związanych z transportem (przystanki autobusowe lub tramwajowe, metro).

Grafika kuli ziemskiej

Państwowy Rejestr Granic (PRG) jest urzędową bazą danych stanowiącą podstawę dla innych systemów informacji przestrzennej. W rejestrze PRG gromadzi się dane obejmujące obszar całego kraju w zakresie przebiegu m.in. granic oraz powierzchni jednostek trójstopniowego podziału terytorialnego kraju (tj. województw, powiatów, gmin).

Grafika ludzi

Baza WorldPop zawiera dane o wysokiej rozdzielczości dotyczące rozmieszczenia ludności świata. Zestawy danych przedstawiają szacunkową liczbę osób mieszkających w każdej komórce siatki w postaci rastra o rozdzielczości 100x100m.

Walidacja

W przygotowaniu...


Znaczenie dla zrównoważonego rozwoju


Jakie jest znaczenie wskaźnika dla zrównoważonego rozwoju?

Dogodny dostęp do transportu publicznego ma istotne znaczenie dla zmniejszania ubóstwa, niwelowania nierówności społecznych oraz likwidacji zjawiska wykluczenia transportowego. Zwiększa on bowiem możliwości zatrudnienia, korzystania z usług opieki zdrowotnej, usług edukacyjnych oraz innych dóbr publicznych. Przyczynia się też do wzrostu gospodarczego w danym regionie poprzez wykorzystanie potencjału kapitału ludzkiego i stwarzanie warunków do rozwoju działalności gospodarczej. Swobodny i łatwy dostęp do środków transportu publicznego wpływa także na redukcję korków ulicznych, skracając czas i obniżając koszty podróży. Odpowiednio zaplanowany transport publiczny, zwłaszcza oparty o przyjazne środowisku środki transportu, przyczynia się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, a tym samym do poprawy zdrowia i jakości życia mieszkańców.

Znaczenie dla zrównoważonego rozwoju


Korzyści dla jednostek samorządu terytorialnego

Dane wskaźnika dostarczają informacji, które mogą być przydatne m.in. przy tworzeniu polityk transportowych, w szczególności przy opracowaniu rozwoju systemu transportu publicznego, tzn.: przy planowaniu inwestycji infrastrukturalnych, organizacji linii komunikacyjnych, określaniu przystanków i rozkładów jazdy, tworzeniu standardów obsługi transportowej.