Cel 2 - Zero głodu
- Strona Główna /
- Cel 2
- / Wskaźnik 2.a.2
Wskaźnik 2.a.2 - Oficjalna Pomoc Rozwojowa na rzecz sektora rolniczego
Źródło danych: Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Informacje o wskaźniku
Nazwa wskaźnika | 2.a.2 Oficjalna Pomoc Rozwojowa na rzecz sektora rolniczego |
---|---|
Cel Zrównoważonego Rozwoju | Cel 2. Zero głodu |
Zadanie | 2.a Zwiększyć inwestycje, w tym, poprzez wzmocnioną współpracę międzynarodową, w infrastrukturę obszarów wiejskich, badania w dziedzinie rolnictwa i usług, rozwój technologii oraz banki zasobów genetycznych roślin i inwentarza żywego w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych gospodarstw rolnych w krajach rozwijających się, zwłaszcza w tych najsłabiej rozwiniętych |
Definicja wskaźnika | Oficjalne wsparcie międzynarodowe ogółem na rzecz sektora rolniczego (dotyczy obszarów wsparcia zaklasyfikowanych do sektora 311 według metodologii OECD), z wyłączeniem kredytów eksportowych. |
Jednostka prezentacji | mln USD (ceny bieżące) |
Dostępne wymiary | ogółem |
Wyjaśnienia metodologiczne | Do Oficjalnej Pomocy Rozwojowej (ang. Official Development Assistance ODA) zaliczane są darowizny i pożyczki przekazywane przez instytucje rządowe lub organizacje międzynarodowe, mające na celu wsparcie rozwoju gospodarczego i dobrobytu w krajach rozwijających się. Pożyczki są kwalifikowane jako ODA wtedy, gdy zawierają element grantu o wartości udzielanej pomocy przynajmniej:
Do ODA zaliczana jest również pomoc techniczna, mająca na celu rozwój zasobów ludzkich, podniesienie kwalifikacji oraz możliwości technicznych i produkcyjnych krajów rozwijających się. Pomoc ta polega między innymi na przekazywaniu wiedzy i doświadczeń w postaci szkoleń, delegowania ekspertów, inicjowania badań i/lub pokrywania wynikających z tego kosztów. Do ODA nie zalicza się dotacji przeznaczonych na wydatki wojskowe. Warunkiem zaklasyfikowania współpracy jako Oficjalnej Pomocy Rozwojowej jest to, aby kraj partnerski, na rzecz którego udzielane jest wsparcie, znajdował się na liście Komitetu Pomocy Rozwojowej OECD (Development Assistance Committee). W zależności od sposobu realizacji pomocy możemy wyróżnić :
Oficjalna Pomoc Rozwojowa w Polsce świadczona jest na podstawie ustawy o współpracy rozwojowej z dnia 16 września 2011 r. (Dz.U. 2011 r., Nr 234, poz. 1386). Polska współpraca rozwojowa prowadzona jest w oparciu o Wieloletni Program Współpracy Rozwojowej opracowywany na okres minimum 4 lat. Ustawa definiuje współpracę rozwojową jako ogół działań podejmowanych przez organy administracji rządowej w celu udzielenia państwom rozwijającym się pomocy rozwojowej, pomocy humanitarnej oraz realizację działań edukacyjnych na rzecz podniesienia świadomości i zrozumienia problemów i współzależności globalnych. Za zagadnienia związane z pomocą rozwojową w Polsce odpowiedzialne jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które opracowało „Solidarność dla Rozwoju. Wieloletni program współpracy rozwojowej 2021-2030”, w oparciu o który polska współpraca rozwojowa koncentruje się na wybranych maksymalnie 10 krajach Partnerstwa Wschodniego oraz Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i Afryki Subsaharyjskiej. „Plan współpracy rozwojowej w 2023 roku” precyzuje priorytetowy zasięg geograficzny do: Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Ukrainy, Libanu, Palestyny, Etiopii, Kenii, Senegalu i Tanzanii. Polska współpraca rozwojowa służy realizacji następujących priorytetów tematycznych: pokój, sprawiedliwość i silne instytucje, równe szanse (edukacja, godna praca, przedsiębiorczość, redukcja nierówności, zrównoważone miasta), zdrowie, klimat i zasoby naturalne (czysta woda i warunki sanitarne, lasy i różnorodność biologiczna, odnawialne źródła energii), wpisujących się w cele zrównoważonego rozwoju (16, 4, 8, 10, 3, 6, 11 oraz 13). Działania objęte programem finansowane są ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na współpracę rozwojową i funduszy innych organów administracji publicznej. Sektor rolniczy obejmuje obszary wsparcia zaklasyfikowane do sektora 311 według metodologii OECD (więcej informacji na stronie: Aid to the Agriculture, Forestry, Fishing and Rural Development sectors). |
Źródło danych | Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
Częstotliwość i dostępność danych | Dane roczne; od 2013 r. |
Uwagi | Od 2018 r. wiodący wskaźnik ODA jest prezentowany w formie ekwiwalentu grantu, uwzględniającej jedynie element grantu pomnożony przez wartość danego przepływu. Element grantu jest wyliczany w szczególności dla kredytów pomocy wiązanej. Dodatkowo trwają prace nad włączeniem do ODA innych przepływów, np. kwot zmobilizowanych przez sektor publiczny z instrumentów sektora prywatnego. Ponadto od 2019 r. Polska raportuje nowy wskaźnik TOSSD (Total Oficial Support for Sustainable Development), który mierzy wsparcie udzielone na wdrożenie SDGs na poziomie globalnym. Prezentowany wskaźnik (2.a.2 Oficjalna Pomoc Rozwojowa na rzecz sektora rolniczego) jest zastępczym wobec miernika z oficjalnej listy wskaźników monitorujących Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Zastąpienie wskaźnika oryginalnego (2.a.2 Przepływy oficjalne ogółem (oficjalna pomoc rozwojowa powiększona o pozostałe przepływy oficjalne) do sektora rolniczego) wynika z braku możliwości pozyskania dla niego danych. Wskaźnik zastępczy został dobrany tak, aby jak najpełniej oddawał istotę obserwowanego zjawiska. |
Data aktualizacji danych | 30-07-2024 |
Data aktualizacji metadanych | 01-08-2023 |