Definicja wskaźnika |
Wskaźnik przyjmuje wartość 1 dla danego kraju, gdy jest prowadzona w nim edukacja w zakresie zrównoważonego rozwoju, z uwględnieniem edukacji na rzecz równości płci i praw człowieka oraz zagadnienia te są ujęte: w krajowej polityce edukacji, w programie nauczania, w edukacji nauczycieli, w ocenianiu uczniów. |
Wyjaśnienia metodologiczne |
Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej jest zagwarantowane ustawowo (art. 1 pkt 11 Ustawy o systemie oświaty - Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.). Minister do spraw oświaty i wychowania określa podstawy programowe, które stanowią obowiązkowe zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego oraz zadania wychowawcze szkoły. Cele kształcenia i treści nauczania dotyczące zrównoważonego rozwoju są realizowane zgodnie z podstawą programową uregulowaną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977, z 2014 r. poz. 803 oraz z 2016 r. poz. 895). Od roku szkolnego 2017/2018, w szkołach podstawowych oraz w szkołach branżowych I stopnia obowiązuje podstawa programowa uregulowana w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356). |